آموزشی والدین

غلبه بر استرس آزمون

استرس آزمون
نوشته شده توسط پدرام کاشانی

بیشتر دانش‌آموزان به مقادیر متفاوت استرس و اضطراب را در دوران امتحانات تجربه می‌کنند. اما وقتی این اضطراب روی عملکرد آنها در آزمون اثر بگذارد تبدیل به یک مشکل مهم می‌شود.

بهتر است با مشاور علمی مدرسه یا موسسه خصوصی خود مشورت کنید در غیر این صورت، مقاله زیر را با دقت مطالعه کنید.

آمادگی کلی و بالا بردن اعتماد بنفس 

  • قبل از آزمون دانش‌آموز باید بداند که در چه مباحثی بیشترین تسلط دارد.
  • مطمئن باشید دانش‌آموز از شیوه‌های مختلف برای خواندن و یادگیری استفاده می‌کند.
  • مدیریت زمان را به او آموزش دهید، او باید بتواند به خوبی کارهایی که او را کند می‌کند یا باعث حواس پرتی‌اش می‌شوند را بشناسد.
  • دانش‌آموز باید برای هر درس از لوازم مخصوص استفاده کند و آنها را مرتب و منظم نگه‌دارد تا زمانی که به آنها نیاز پیدا کرد به خوبی از آنها استفاده کند. (گونیا، پرگار، خط‌کش، ماشین حساب و…)
  • حواستان به فشارهای خارجی در اطراف دانش‌آموز باشد! فشارهایی مانند شکست و پیروزی، نتایج امتحانات و کارنامه، رقابت همکلاسی‌ها و دوستان و …
  • هربار بعد از آزمون عملکرد او را بررسی کنید تا برای بهتر شدن از تجربیات خودش استفاده کند.

آمادگی آزمون برای کاهش استرس

  • برای بالا بردن اعتماد بنفس روز قبل از آزمون، از روشی که همیشه برای یادگیری استفاده می‌کند برای جمع‌بندی استفاده کنید. تجسم، استدلال منطقی، توضیح دادن مطلب بصورت شفاهی، تمرین، کار گروهی، یادداشت برداری روزانه و … دانش‌آموز باید آزمون را به چشم یک فرصت ببیند تا بتواند مطالبی را که یاد گرفته ارائه دهد و جوابآزمون مانند پاداشی است که در ازای تلاش‌های خود می‌گیرد.
  • تمام لوازمی که برای امتحان فردا لازم است را باید از شب قبل آماده کند و مرتب کند. (پاکن، تراش، پرگار، خط‌کش و …)
  • به او گوشزد کنید که روز آزمون جای مناسبی را برای نشستن انتخاب کند که از نور خوب برخوردار باشد و کمترین شرایط حواس‌پرتی را دارا باشد. (صدای کولر، پنجره، تردد دانش‌آموزان و …)
  • طوری زمان‌بندی کنید تا قبل از آزمون به تمام کارها برسید و حدود یک ساعت زودتر در محل آزمون باشید.
  • قبل از آزمون زمان درستی برای درس خوندن نیست! از مرور نکات در روز آزمون خودداری کنید.
  • دانش‌آموز باید قبل از آزمون از شرکت‌کنندگانی که برای آزمون خوب آماده نشده‌اند و منفی صحبت می‌کنند یا هر کسی که حواس او را پرت دوری کند.
  • کمی نرمش و ورزش قبل از آزمون باعث می‌شود ذهن بهتر فعالیت کند.
  • خواب خوب در شب آزمون ضروری است.
  • دانش‌آموز نباید با شکمی خالی سر جلسه آزمون حاضر شود. برای کاهش استرس از سبزیجات و میوه تازه استفاده کنید و از خوراکی های استرس‌زا اجتناب کنید. غذاهای حاضری، شکلات، قندهای مصنوعی، نوشیدنی‌های کربنات‌دار، تخم‌مرغ، سرخ‌کردنی، تنقلات، گوشت قرمز، شکر، محصولاتی که با آرد سفید تهیه شده‌اند، چیپس، غذاهای تندو خوراکی‌هایی که دارای مواد‌نگه دارنده هستند از جمله تغذیه‌های استرس‌زا هستند.
  • مقداری تغذیه آماده کنید تا دانش‌آموز هنگام آزمون از آن استفاده کند. اینکار باعث می‌شود که استرس او کمتر شود. یادتان باشد شکلات ممکن است اضطراب را تشدید کند.

هنگام آزمون

  • صورت سوال باید با دقت خوانده شود. افعال بسیار مهم هستند، بسیاری از دانش‌آموزان نسبت به عبارت‌های نیست/است، چپ به راست/راست به چپ، درست/غلط و … بی‌دقت هستند.
  • در آزمون تستی، بسیاری از دانش‌آموزان برای سوالی که بی‌پاسخ می‌گذارند پاسخنامه را به اشتباه با سوال بعد پر می‌کنند. برای مثال سوال ۱۷ را پاسخ نمی‌دهند و هنگامی که جواب سوال ۱۸ را بدست آوردند به جای سوال ۱۷ وارد پاسخنامه می‌کنند. این اشتباه ساده باعث می‌شود که پاسخنامه را تا به آخر اشتباه پر کنند. پس باید قبل از پر کردنپاسخنامه، هربار شماره سوال را چک کنند.
  • دانش‌آموز باید بداند که مدت زمان آزمون چقدر می‌باشد و آنرا مدیریت کند.
  • دانش‌آموز باید سرجایش راحت باشد، اگر چپ دست است یا صندلی او راحت نیست باید به مسئول برگزاری آزمون مراجعه کند.
  • اگر سوالی را بلد نیست یا جواب را فراموش کرده، از آن رد شود. ماندن روی این‌گونه سوالات باعث تشدید استرس و از دست ‌رفتن زمان آزمون می‌شوند.
  • اگر آزمون کتبی است و دانش‌آموز جواب سوالی را به‌یاد ندارد باید شروع به نوشتن کند، نوشتن درباره موضوع سوال ممکن است جواب را برایش یادآوری کند.
  • ممکن است دانش‌آموز با دیدن شرکت‌کنندگان دیگر که برگه خود را تحویل می‌دهند، دچار استرس شود. به او گوشزد کنید هیچ جایزه‌ای به سریع‌ترین دانش‌آموز تعلق نمی‌گیرد.

استفاده از تکنیک‌های آرامش در مقابل اضطراب

  • اولین و آسان‌ترین کار، آروم و عمیق نفس کشیدن می‌باشد. قبل از حل کردن هر سوالی دانش‌آموز باید بر روی خودش کنترل کافی داشته باشد.
  • دانش‌آموز باید بداند که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.
  • تلقین مثبت بسیار اثر بخش است. جملاتی نظیر قرارست خیلی خوب آزمون بدی یا تو بیشترین تلاشت رو کردی پس نگران نباش، می‌توانند بسیار به او کمک کنند.
  • انتظار استرس را داشته باشید. مقداری استرس دانش‌آموز نشان‌ می‌دهد که او می‌خواهد بهترین تلاشش را بکند، اما این استرس باید قابل کنترل باشد.
  • بدانید که استرس آزمون یک عادت است و قرار نیست یک روزه ترک شود. پس باید به طور مداوم تمرین کرد تا نتیجه گرفت.
  • بعد از هر آزمون، بررسی عملکرد بسیار ضروری می‌باشد. از او بپرسید که چه کارهایی به او کمک کرده تا استرس خود را کاهش دهد. مهم نیست اینکارها چقدر کوچک هستند. این کارها را آجرهایی از یک ساختمان بزرگ تصور کنید.
  • هربار او را تشویق کنید که با آرامش بیشتری امتحان داده. و اشاره کنید که او در مسیر درستی است و نیاز به تمرین بیشتری دارد.

اگر از مشکل اضطراب و استرس دانش‌آموز خود آگاهی دارید، مسئولین و دبیران را مطلع کنید. البته نه یک ساعت قبل از آزمون!! شاید آنها شرایط بهتری برای طرز برگزاری آزمون پیشنهاد بدهند.

دیدگاه خود را بیان کنید