تغذیه

تغذیه صحیح

تغذیه صحیح
نوشته شده توسط پدرام کاشانی

اساسی‌ترین نقش در آموزش علم‌آموزان در گرو عادات غذایی درست و سالم و تغذیه صحیح است اگرچه تغذیه از بدو تولد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما دوران تحصیل که از حساس‌ترین دوران زندگی است بی توجهی به این مقوله در این مقطع عوارض غیر قابل جبرانی را در توانمندی‌های فکری و جسمی فرد به خصوص در زمینه یادگیری و کسب مهارت‌ها در پی دارد؛ پس هرگونه توجه خاص و عنایت ویژه به این امر بابت بهبود تغذیه علم‌آموزان از جانب خانواده آنان هزینه نیست بلکه دقیقا و کاملا سرمایه‌گذاری و زیربنایی است در جهت افزایش تقویت قوای جسمی و فکری علم‌آموزان و در نهایت بسترسازی مناسب جهت موفقیت و کامیابی در زیرساخت مختلف.

غذا باید لذیذ و مغذی باشد ولی متاسفانه ما ایرانی‌ها تخصص خاصی در بی‌ارزش کردن و کم‌ارزش کردن مواد غذایی داریم.

رعایت اصول تغذیه علاوه بر یک اصل مهم سلامتی جسم و روان یک مقوله اعتقادی نیز می‌باشد؛ چون در اصول شریعت حفظ جان واجب می‌باشد و به هر مسلمان معتقدی واجب می‌باشد تا مقدمات و تمهیدات حفظ جان خودش را مهیا سازد.

خانواده‌های گرامی و علم‌آموزان عزیز عنایت داشته باشند که عادات تغذیه نادرست و در نهایت سوء تغذیه سالیانه ضرر و زیان و هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم زیادی را به اقتصاد خانواده و کشور تحمیل می‌کند. پس شعار عقل سالم در بدن سالم باید در کنار تغذیه جسم به روح

نیز باید توجه کافی داشت. زندگی نوعی صحنه رقابت و مملو از آموزش‌ها و امتحانات مختلف بزرگ و کوچک که کنکور بزرگ‌ترین آزمون علمی به حساب می‌آید که نه تنها علم‌آموزان را با چالش‌های زیادی زیادی روبرو می‌کند بلکه اطرافیان نیز در انتظار به ثمر رسیدن ۱۲ سال زحمت فرزندانشان دچار بی‌تابی و استرس‌های متعددی می‌شوند. پس در کنار عوامل مهم مانند برنامه‌ریزی صحیح و مشاوره های آموزشی، بهره مندی از منابع علمی جامع، همت و تلاش و پشتکار ، عادات غذایی سالم و صحیح اثرات گفت انگیز زیادی بر موفقیت دارد پس مسئولیت والدین تنها تامین نیاز های روزمره نمی باشد و به مرور زمان نقش خانواده تغییر می کند و حساسیت والدین نسبت به تغذیه سالم فرزندانشان جهت جلوگیری از اضافه وزن و تقویت قدرت یادگیری و افزایش عملکرد مغز و علت افت تحصیلی و خستگی بی علت و آشنایی با غذاهای محرک و افزایش هوشیاری و تمرکز حواس ضروری تر به نظر می‌رسد چون علم‌آموزان به دلیل افزایش نیاز در دوران رشد بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند پس توجه به موارد فوق باعث تنظیم و تثبیت قند خون و در نهایت عملکرد مطلوب فعالیت عصبی و عملکرد مغز می‌شود و در نوجوانان نیز که این دوره زندگی در آنان مانند پلی کودکی را به بزرگسالی وصل می‌کند (به علت تغییرات هورمونی و متابولیسمی) دقت نظر پدر و مادرها می‌تواند باعث دریافت کافی مواد مغذی و ایجاد الگوی سالم غذایی برای فرزندان باشد.

چون شناسایی گرسنگی پنهان یا فقدان پاره‌ای از مواد مغذی نظیر ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند باعث تنش عصبی استرس – اضطراب – سوء رفتار و عدم تمرکز حواس شود چون مغز انسان یک بافت گرسنه است و انرژی لازم خود را از گلوکز دریافت می‌کند ولی متاسفانه حدود ۲۰% فرزندان ما از کمبود هموگلوبین (آهن) رنج می‌برند که در زمان فعالیت بیش از حد مغز نیاز های تغدیه‌ای بیشتر می‌شود پس با افق فکری و بینش جدید و تاثیرات شگرف علم تغذیه در جهت داشتن ذهنی کار آمد و جسمی سالم رسالت و تکلیف خودمان را نسبت به فرزندانمان ادا کنیم و به آنان بیاموزیم توجه به این دانش تغذیه نه تنها بر عملکرد جسمی و ذهنی بلکه در سلامت بزرگسالی آنان نیز تاثیرات مهمی دارد و آنان را در قبلا بیماری‌های مزمن و غیر واگیر ایمن می‌سازد. لذا انتخاب وعده‌های اصلی غذایی مناسب و سالم میان وعده های متنوع که در برگیرنده انواع ریز مغزی‌های و درشت مغزی‌ها باشد با رعایت این قانون طلایی ۱- تنوع ۲- تناسب ۳- تعادل می‌تواند کمک قابل توجه و بی‌بدیلی به حال و آینده تحصیلی علم‌آموزان نماید و این مهم میسر نیست جز با شناخت مواد غذایی موجود در طبیعت شامل:

۱- کربوهیدرات ۲- چربی ۳- پروتئین ۴- ویتامین ۵- مواد معدنی

با رعایت نحوه مصرف و زمان و میزان درست آن‌ها.

پس در کنار توجه به تغذیه جسم و روح و خواب مطلوب فرزندانمان می‌آموزیم که در ساده‌ترین مثال بدن مانند یک گل و گیاه است که اگر نور و کود و خاک خوب نداشته باشد پژمرده خواهد شد و با داشتن کافی مواد فوق سرحال و سرسبز و با طراوت است. انسان مانند یک اتومبیلی است که اگر بنزین و گاز و یا روغن مناسب در آن استفاده نشود باعث سرعت و شتاب و حرکت نامطلوب خواهد شد.

خدایا ما را آن ده که آن به

الهیار دل انگیز سواد کوهی – پژوهشگر و محقق و نویسنده صنایع کشور

دیدگاه خود را بیان کنید