آموزشی

با خودتان مثبت حرف بزنید تا اضطراب آزمون را کاهش دهید

کاهش اضطراب آزمون
نوشته شده توسط پدرام کاشانی

تا به حال شده هنگامی که به یک تست فکر می‌کنید مغز شما غرق افکار منفی شود؟ به این کار تلقین منفی می‌گویند و کنترل این تلقین‌ها سخت است و به آسانی می‌تواند اعتماد به نفس دانش‌آموز را تحت تأثیر قرار دهد تا حدی که حتی بیخیال آزمون شود.

مثبت حرف زدن (یا مثبت فکر کردن) قبل و هنگام آزمون به شما اعتماد بنفس می‌دهد و کمک می‌کند تا اضطراب آزمون را کاهش دهید.

مثال‌هایی از افکار منفی

  • من هرکاری کنم نمی‌توانم در آزمون موفق شوم.
  • ریاضی من خوب نیست و نمی‌توانم به خوبی امتحان بدهم.
  • جواب سوال یادم نمی‌آید یا جواب را فراموش کردم. من این امتحان را خراب می‌کنم.
  • دفعه قبل این امتحان رو خراب کردم و ایندفعه هم نمره‌ام کم می‌شود.

مثال‌هایی از افکار مثبت

  • دفعه قبلی امتحان رو خراب کردم اما این بار بیشتر مطالعه کردم و می‌توانم بهتر آزمون بدهم.
  • آزمون قبلی از روی اضطراب به معلمم برگه سفید تحویل دادم اما این بار می‌دانم چطور بر اضطرابم غلبه کنم.
  • من می‌دانم با سخت کوشی و تلاش می‌توانم نمره خوبی در فیزیک بگیرم.
  • من برای آزمون آماده شدم پس، بیشترین سعیم را می‌کنم.
  • من درباره خودم و توانایی‌هایم احساس خوبی دارم. من نگران سختی آزمون نیستم و از تمام زمان آزمون استفاده می‌کنم تا سوالات سخت‌تر را دوباره بررسی کنم. حتی اگر نمره خوبی نگیرم این تست٬ آخرین تست زندگی من نیست.

ممکن است برای دانش‌آموزان متوقف کردن افکار منفی و جایگزین کردن آن‌ها با افکار مثبت سخت باشد. برای جلوگیری از افکار منفی، مخصوصا در هنگام آزمون، خیلی آرام با خودتان فریاد بزنید بس کن! یا بهش فکر نکن! و بعد از این فریاد آرام جملات مثبت را تکرار کنید و راهی برای آرامش پیدا کنید. این کار نیاز به تمرین دارد پس در طول تست و انجام تکالیف این کار را تکرار کنید و هر بار از یک تکنیک متفاوت استفاده کنید. یادتان باشد که این کار نیاز به تمرین دارد، پس سه تا هفت روز قبل از آزمون شروع به تمرین کنید.

دیدگاه خود را بیان کنید